رژيم غذايي براي بيماران و تاثير آن در كنترل بيماري

۵۰ بازديد

رژيم هاي غذايي كم پروتئين در سرتاسر دنيا براي بيماري مزمن كليوي مورد آزمايش و تجربه قرار مي گيرد.

رژيم‌هاي غذايي كم پروتئين هم در كشورهاي توسعه يافته و هم در كشورهاي كم‌درآمد و هم در بيماراني كه از جنبه سواد مشكل دارند، امكان‌پذير است، و همچنين يك رژيم غذايي ايمن است، از جمله در دوران بارداري و در سنين بالا. اين رژيم غذايي براي افرادي كه به دنبال رژيم بيماران كليوي مي گردند بسيار كارآمد است.

رژيم كم پروتئين و تاثير آن بر روي بيماران كليه

بيماراني كه برايشان رژيم غذايي كم پروتئين تجويز مي‌شود، تمايل بيشتري به پيروي و پايبندي به اين تغيير در شيوه زندگي‌شان دارند، مشروط بر اينكه رژيم غذايي تنظيم‌شده با نيازهاي فردي آن‌ها منطبق باشد. با وجود فهرست‌هاي زيادي كه شامل گزينه‌هاي مختلف غذايي و توصيه‌هاي پزشكي است، ديگر نيازي به ارائه رژيم‌هاي كم پروتئين با يك منوي غذايي، يك ماده يا يك مكمل خاص، يا با سطح خاصي از محدوديت پروتئين نداريم. شواهد نشان مي‌دهد كه بهترين رژيم‌هاي غذايي‌ اغلب رژيمي هستند كه خود بيماران انتخاب مي‌كنند، و زياد بر زندگي روزمره آن‌ها تأثير نمي‌گذارد و شروع دياليز را تا زماني كه تحت كنترل باليني دقيق و ايمن است به تأخير مي‌اندازد. منوهاي رنگارنگ جمع‌آوري‌شده از سرتاسر جهان به ما يادآوري مي‌كند كه رژيم كم پروتئين لزوماً به معناي از بين رفتن لذت تهيه يك غذاي خوشمزه نيست. بنابراين نظر نهايي به بيماران اختصاص داده شده است: رژيم‌هاي غذايي كم‌پروتئين مي‌توانند لذت‌بخش باشند.

رژيم غذايي ديابتي براي افراد مبتلا به ديابت

براي كنترل بيماري ديابت نياز است كه بيماران از يك رژيم غذايي مناسب پيروي كنند. داشتن يك رژيم غذايي مناسب، در كنترل بيماري ديابت، امري مهم و ضروري محسوب مي‌شود زيرا در رژيم ديابتي، بهترين مواد غذايي براي مديريت علائم ديابت انتخاب مي‌گردند. داشتن يك رژيم غذايي درست و سالم، مهم‌ترين عامل پيشگيري از ديابت محسوب مي‌شود. رژيم غذايي ديابتي شامل غذاهايي است كه غني از مواد مغذي، كالري و چربي كم و كربوهيدرات مديريت شده باشد. در حقيقت رژيم غذايي ديابتي، بهترين برنامه غذايي براي اكثر افراد است. داشتن يك برنامه ريزي دقيق براي زمان صرف غذا و تناسب اندام نيز جهت مديريت اين بيماري موثر بوده و از عوارض آن جلوگيري خواهد كرد.

دليل موثر بودن رژيم غذايي ديابتي در كنترل ديابت

داشتن يك رژيم لاغري اصولي، يكي از راه‌هاي اصلي تنظيم قند خون يا گلوكز است. گلوكز براي بدن منبع اصلي انرژي بوده و از كربوهيدرات موجود در غذاها گرفته مي‌شود. هنگامي كه سطح قند خون افزايش مي‌يابد، هورمون انسولين از پانكراس به جريان خون آزاد شده و اين مسئله كمك مي‌كند تا بدن به طور موثر از گلوكز استفاده كند. افراد مبتلا به ديابت نوع 1، به ميزان كافي انسولين توليد نمي‌كنند و افراد مبتلا به ديابت نوع 2 نيز قادر به استفاده درست از انسولين نيستند. به گزارش مجله پزشكي آسان طب مديريت نادرست اين بيماري، مي‌تواند موجب ايجاد گلوكز در خون شده و خطر ابتلا به شرايط زير را افزايش دهد:

  • بيماري قلبي
  • سكته مغزي
  • از دست دادن بينايي
  • نارسايي كليه
  • قطع پا

استفاده از يك رژيم غذايي مناسب به مديريت وزن فرد كمك كرده و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. رژيم غذايي و حفظ وزن سالم، هر دو با بيماري ديابت ارتباط دارند.

منبع : https://www.dritm.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد