انواع مختلف رژيم لاغري

۴۳ بازديد

لاغري دغدغه هميشگي افراد با وزن بالا مي‌باشد. تعداد زيادي از اين افراد سراغ رژيم‌ لاغري مي‌روند. هنگام انتخاب رژيم غذايي كه ممكن است براي شما مفيد باشد، گزينه‌هاي بسيار متنوعي وجود دارد كه بايد با آن ها آشنا باشيد. در اين مقاله به معرفي اين رژيم‌ ها مي‌پردازيم.

رژيم لاغري مديترانه‌اي

اين رژيم غني از سبزيجات است و از مصرف زياد گوشت خودداري مي‌كند. دليل نام اين رژيم اين است كه شامل عادات زندگي سالم كشورهاي هم مرز با ايتاليا، اسپانيا و يونان است. ثابت شده است كه اين رژيم لاغري علاوه بر كنترل سطح قند خون و كاهش وزن، به درمان افسردگي هم كمك مي‌كند. رژيم لاغري مديترانه اي استفاده از روغن را تا حد امكان توصيه مي‌كند و به‌عنوان جايگزيني براي كره و سس سالاد است. همچنين بر افزودن سبزيجات به هر وعده غذايي تأكيد مي‌كند و ماهي را بر مرغ ترجيح مي‌دهد. مصرف غلات كامل، آجيل و گياهان نيز در مقادير بيشتر است. رژيم مديترانه‌اي يك رژيم غذايي سالم و پايدار براي كاهش وزن است.

رژيم شيردهي

يكي از چالش برانگيزترين مباحث تغذيه؛ رژيم شيردهي است. در اين ايام بايد مادران توجه زيادي به سلامتي و تغذيه خود داشته باشند. بيشتر مادران در دوران شيردهي دچار چاقي مي شوند و اين چاقي شايد تا سال هاي سال با آنها بماند.

رژيم‌هاي كم كربوهيدرات

اين رژيم لاغري مصرف كربوهيدرات روزانه را محدود مي‌كند تا بدن مجبور شود از چربي‌هاي بيشتري به‌جاي كربوهيدرات‌ها، به‌عنوان منبع اصلي انرژي براي سوخت استفاده كند. اين رژيم غذايي سرشار از پروتئين و چربي است. ضروري است افرادي كه از رژيم‌هاي كم كربوهيدرات پيروي مي‌كنند غذاهايي را انتخاب كنند كه كربوهيدرات كمتر اما ارزش غذايي بالايي در هر وعده دارند. گوشت بدون چربي، سينه مرغ، ماهي، تخم‌مرغ، سبزيجات سبز برگ،كلم بروكلي، آجيل و دانه‌ها، روغن‌هايي مانند روغن نارگيل، روغن زيتون، برخي ميوه‌ها مانند سيب، زغال اخته و توت‌فرنگي از جمله اين مواد غذايي هستند.

رژيم غذايي پالئو

رژيم پالئو يا رژيم غارنشيني يكي از مشهورترين رژيم هاي لاغري دنيا مي باشد. اين رژيم بر اساس نحوه تغذيه انسان هاي غارنشين طراحي شده است و مي تواند تاثيرات شگفت انگيزي در لاغري و كاهش وزن داشته باشد. رژيم غذايي پالئو يك رژيم كالري شمار نيست و تنها به مصرف مواد غذايي سالم و ارگانيك مثل ماهي، گوشت، ميوه، سبزيجات، آجيل و … تمركز دارد و مصرف مواد غذايي فراوري شده، شكر، لبنيات و غلات در اين رژيم توصيه نمي شود؛ البته برخي از برنامه هاي غذايي رژيم پالئو اجازه مصرف برنج و لبنيات را هم مي دهند.

 

طبق تحقيقات انجام گرفته رژيم هايي مثل پالئو كه بر مواد غذايي كامل تمركز دارند، براي كاهش وزن و سلامتي بسيار موثر هستند.

رژيم گياهخواري

 در سال‌هاي اخير محبوبيت گسترده‌اي در بين افراد پيداكرده است. برخي مطالعات تخمين مي‌زنند  كه گياهخواران تا ۱۸٪ از جمعيت جهاني را تشكيل مي‌دهند . داشتن يك رژيم گياه خواري با برنامه‌ريزي مناسب و حذف گوشت از وعده غذايي، جدا از مزاياي اخلاقي و زيست‌محيطي ممكن است خطر ابتلا به بيماري مزمن را كاهش داده و همچنين باعث كاهش وزن شما شود.

رژيم ديابتي

رژيم غذايي براي افراد مبتلا به ديابت نوع دوم مصرف گوشت، چربي هاي حيواني و قندهايي كه سريع جذب مي شوند را كاهش مي دهد. به جاي آنها توصيه مي كند كه از قندهاي كامل (غلات كامل)، سبزيجات و ميوه ها استفاده كنيد.

رژيم ديابتي بايد مصرف شكرهاي سفيد به حداقل برسد، از گوشت ماكيان و ماهي ها به جاي گوشت هاي پرچرب استفاده شود، روغن كلزا و روغن زيتون را هم جايگزين چربي هاي حيواني كند.

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد